Παρασκευή 3 Μαΐου 2013

Το μοιρολόι της Παναγιάς απ' τα Στύρα


Γράφει η κ. Σοφία Μούτσου - τ. Δήμαρχος Στυρέων
Το μοιρολόι αυτό έρχεται από τα πολύ παλιά χρόνια στην παράδοση των Στύρων και των γύρω χωριών και τραγουδιέται ακόμα και σήμερα από τις γυναίκες - μυροφόρες που μοιρολογούν τον Χριστό στον Επιτάφιο αμέσως μετά την Αποκαθήλωση.

Οπως αναφέρεται εδώ το έχει καταγράψει ο Χαράλαμπος Φαράντος στο έργο του "Τα νεκροταφεία και τα νεκρικά έθιμα της περιοχής Καβοντόρου της Εύβοιας : Αμυγδαλιά" και περιελήφθη από την Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών στον τόμο Κ εκδ. 1975 του Αρχείου Ευβοϊκών Μελετών.



Σήμερα μαύρος ουρανός σήμερα μαύρη μέρα
σήμερα όλοι θλίβονται και τα βουνά λυπούνται.
Σήμερα βγάλαν τη βουλή οι άνομοι Εβραίοι
για να σταυρώσουν το Χριστό των πάντων βασιλέα
Η Παναγιά σαν τ' άκουσε έπεσε και λιγώθη,
σταμνιά νερό της ρίξανε, τρία κανάτια μόσχο
και τρία με  ροδόσταμα για να της έρθει ο νους της.
Και σαν της ήρθ' ο λογισμός και σαν της ήρθ' ο νους της
ζητεί μαχαίρι να σφαχτεί, φωτιά να πα να πέσει,
ζητά γκρεμό να γκρεμιστεί για το μονογενή της.
Ανοιξε πόρτα του σπιτιού και πόρτα του Πιλάτου.
Κι η πόρτα από το φόβο της άνοιξε μοναχή της.
Τηρά δεξιά, τηρά ζερβά, κανέναν δεν γνωρίζει.
Τηρά και πιο παράμερα βλέπει τον Αγιο Γιάννη.
Αγιε μου Γιάννη Πρόδρομε και Βαπτιστή του Γιού μου,
μην είδες τον υγιόκα μου και σε το δάσκαλό σου;
Βλέπεις εκείνο το γυμνό, τον παραπονεμένο,
οπού φορεί στην κεφαλή ακάνθινο στεφάνι;
Εκείνος είν' ο γιόκας σου και με ο δάσκαλός μου.
Η Παναγιά σαν τ' άκουσε κοντά του πλησιάζει.
Δε μου μιλάς παιδάκι μου, δεν μου μιλάς παιδί μου;
Κι ο γιος της πάνω στο σταυρό απόκριση της δίνει:
Τι να σου πω μανούλα μου που διάφορο δεν έχεις.
Μόνο το μέγα Σάββατο, κοντά στο μεσονύχτι
που θα λαλήσει ο πετεινός και θα σβηστούνε τ' άστρα,
τότε και σε μανούλα μου θα γειάνουν οι πληγές σου.
Την Κυριακή πρωί πρωί, σαν πουν Χριστός Ανέστη,
τότε και συ μανούλα μου θάχεις χαρές μεγάλες.
Σημαίνει ο Θεός, σημαίνει η Γης, σημαίνουν τα επουράνια
σημαίνει κι η Αγιά Σοφιά με τις χρυσές καμπάνες.
Οποιος το λέει σώζεται κι όποιος τ' ακούει αγιάζει 
κι όποιος το καλοφουγκραστεί Παράδεισο θα λάβει
Παράδεισο και λίβανο από τον Αγιο Τάφο 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου